1- گروه فرآیندهای آغازین (Initiating Process Group)
فعالیتهای لازم برای اخذ مجوزها و اختیارات رسمی شروع یک پروژه را گویند. خلاصه این فعالیتها شامل دو مرحله اصلی زیر است:
1-1- تهیه چارت پروژه : شامل اخذ مجوزهای پروژه، اقدامات اولیه، شناسایی حامی مالی، ذینفعان و افراد کلیدی، مستند سازی نیازها، تشکیل تیم آغازین پروژه و مدیر آن، برنامه ها، جلسات مذاکره، رویه های کنترلی آغازین، بیانیه پروژه(Statement of Work).
1-2- ایجاد بیانیه(اولیه) محدوده پروژه: این سند شامل مستندات نیازهای تحویل شدنی های اصلی، محدوده های اصلی یا مرزهای پروژه، روشهای تایید و کنترل سطح بالای محدوده میشود.
2- گروه فرآیندهای برنامه ریزی (Planning Process Group)
این فعالیتها بسیار وسیع تر از فعالیتهای زمانبندی پروژه(Project Scheduling) هستند. در واقع Scheduling زیر مجموعهPlanning است (نمونه این فعالیتها در جدول بعد آمده است).
3- گروه فرآیندهای اجرایی (Executing Process Group)
شامل تمام اقدامات و هماهنگی های لازم برای اجرای برنامه ها و تولید شدنی ها طبق کیفیت و مشخصات خواسته شده است. (نمونه این اقدامات در جدول بعد آمده است).
4- گروه فرآیندهای کنترلی (Controlling Process Group)
فعالیتهایی شبیه کنترل و اندازه گیری عملکردها ونتایج، مقایسه نتایج عملکردها با پیش بینی ها، شناخت علل انحرافات و انتخاب یک استراتژی مناسب و...(که قسمتی از آنها در جدول بعد آمده است).
5- گروه فرآیندهای اختتامی (Closing Process Group)
فرآیندهای مورد نیاز برای خاتمه رسمی پروژه است. این فعالیتها شامل تحویل اقلام قابل تحویل و یا پایان دادن به یک پروژه منحل شده (Cancelled Project) است.
1-مدیریت یکپارچگی پروژه :
فرآیندهای لازم برای اطمینان از هماهنگی اجزای مختلف پروژه را می گویند.
این فرآیندها شامل 6 مورد می باشد: *تهیه منشور یا چارت پروژه
*توسعه وایجاد برنامه مدیریت پروژه *هدایت و مدیریت اجرای پروژه
*نمایش وکنترل کار پروژه*کنترل هماهنگ و یکپارچه تغییرات
*فاز خاتمه پروژه
2-مدیریت محدوده پروژه:
فرآیندهای لازم برای اطمینان از اینکه تمام فعالیتهای مورد نیاز برای انجام کامل پروژه شناسایی شده و در محدوده پروژه به عنوان دستورکار قرار گرفته است و شامل 5 مورد می باشد:
*جمع آوری نیازها*تعریف محدوده پروژه*ایجاد ساختار شکست کار
*ممیزی و تصدیق محدوده*کنترل محدوده
3-مدیریت زمان پروژه:
فرآیندهای لازم برای اطمینان از انجام به موقع پروژه را گویند.و 6 مورد می باشد:
*تعریف فعالیتها * تعیین توالی فعالیتها *برآورد منابع فعالیتها *برآورد زمان فعالیتها
* تهیه برنامه زمانبندی * کنترل زمانبندی
4-مدیریت هزینه پروژه:
فرآیندهای لازم برای اطمینان از انجام پروژه تحت بودجه تعیین شده را گویند.و شامل 3 مورد می باشد:
*برآورد هزینه ها *تعیین بودجه *کنترل هزینه ها
5-مدیریت کیفیت پروژه:
فرآیندهای لازم برای اطمینان از انجام پروژه تحت نیازهای کیفی تعیین شده را گویند.
و شامل 3 مورد می باشد: *برنامه ریزی کیفیت *اجرای تضمین کیفی
*اجرای کنترل کیفیت
6-مدیریت منابع انسانی:
فرآیندهای لازم برای هدایت و رهبری نیروی انسانی را گویند. این فرآیندها از علم مدیریت رفتار شناسی نشئت گرفته و 4 مورد می باشد:
*ایجاد و توسعه برنامه منابع انسانی * استخدام و جذب تیم پروژه
*تشکیل و توسعه تیم پروژه * مدیریت تیم پروژه
7-مدیریت ارتباطات:
فرآیندهای لازم برای اطمینان از تولید به موقع و مناسب اطلاعات، جمع آوری ، پخش ، نگهداری وبهنگامسازی اطلاعات را گویند.و شامل 5مورد می باشد:
*شناسایی ذینفعان* برنامه ریزی ارتباطات *توزیع اطلاعات*مدیریت انتظارات ذینفعان
*گزارش عملکرد
8-مدیریت ریسک:
فرآیندهای لازم برای اطمینان از شناسایی ریسک ، تحلیل کمی و کیفی آن ، واکنش به ریسک و کنترل ریسک ، به منظور کاهش خطرات احتمالی و اثرات منفی بر پروژه را گویندو شامل 6 مورد می باشد: